Headerbild

Medlemsinfo

BOK-logga

Välkommen till Bodafors OK

Bodafors OK är en liten klubb i ett litet samhälle och har funnits sedan 1948. Vi har ca 180 medlemmar. Klubben inriktar sig på orientering och skidor.

Vad är Orientering?
Orientering handlar mycket om att ta sig från A till B på kortast möjliga tid i okänd terräng. Banan är förutbestämd och är tryckt på den karta man får i startögonblicket. Man ska passera ett antal kontrollpunkter i en bestämd ordning. Med hjälp av ett stämpelsystem (sportident) ska man vid mål kunna bevisa att man har varit vid de förutbestämda kontrollpunkterna.

Redan vid sportens födelse på 1930-talet skrevs följande devis:

Orientering är självvald väg i okänd mark,
tankens skärpa vid kroppslig möda,
snabba beslut under spännande tävling.

Orientering bjuder dådfylld kamp mot goda kamrater,
ensam strid mot markernas hinder,
vilsam växlan mot vardagens ävlan.

Orientering skapar ett gladlynt och frimodigt släkte,
en härdad stam med längtan till äventyr och dust,
kärlek till naturen - källan för livslust och levnadskraft.

Medlemsförmåner:

Tillgång till BOK-stugan för träning med dusch och bastu.
Möjlighet att delta vid träningstillfällen (ibland med efterföljande fika).
Subventionerade klubbkläder för träning och tävling.
Fria starter vid tävlingar.
Utrustning för utlåning.
Subventionerade avgifter vid träningsläger och liknande.
Föreläsningar och kurser.
Hyra BOK-stugan för privata festligheter.
mm.

Hyra av BOK-stugan:

Idrottsföreningar, företag eller medlemmar i Bodafors OK har möjlighet att hyra BOK-stugan för stillsamma festligheter. Klubbens verksamhet går dock i första hand. Kontakta Bengt Knutsson på telefon 0380-37 03 55. Priset är för tillfälle:

Medlemmar:
Idrottsföreningar:
Företag:

300 kr/dygn

500 kr/dygn
1000 kr/dygn

Träningar:

BOK-stugan är öppen för träning vissa dagar. För exakta tider, se vår hemsida enl. nedan.

Orienteringstävlingar:

Att tävla i orientering kostar inget för klubbens medlemmar, startavgiften betalas av BOK.

Semestertävlingar, flerdagarstävlingar typ O-Ringen är dock undantaget. Klubben betalar hela anmälningsavgiften till O-ringen för ungdomar upp tom 16 år. Medlemmar över 16 år betalar själva.

För mästerskapstävlingar med uttagning (SSM, GM, USM och SM) betalar klubben hela kostnaden (tävlingsavgift, resa och logi).

Vid avbokning eller inställt deltagande vid tävling får medlem betala hela anmälningsavgiften oavsett orsak.

Läger:

Vid lägerdeltagande betalar klubben 50% av lägerkostnaden (resa, logi och lägeravgift). Ev startavgift vid tävling betalas av klubben.

Vid avbokning eller inställt deltagande får medlem betala hela klubbens kostnad oavsett orsak.

Utrustning:

BOK har en del utrustning för utlåning. Pannlampor, kompasser och sportidentbrickor finns att låna för både träning och tävling. Sportidentbricka kan behållas som personlig mot en depositionsavgift på 100 kr. Kompass kan köpas för 250 kr.

Det är önskvärt att medlemmar köper egen kompass och betalar depositionen för sportidentbrickan för att underlätta för ledarna.

Hemsida:

BOK:s hemsida hittar du på https://bodaforsok.klubbenonline.se.. Där hittar du nyheter och information om aktiviteter och tävlingsresultat mm.

Finansiering

BOK finansierar sin verksamhet genom medlemsavgifter, driftbidrag, lokalstöd och ideellt arbete exv. skogsplantering.

Medlemsavgifter:

Betala medlemsavgift till BankGiro 665-5146